Pustki

Autor: Paweł Sarna
foto zespołu

 

Data założenia: sierpień 1999

Miejsce działania: zespół gra i tworzy w podwarszawskiej miejscowości Ostrówek

W swoim graniu zespół od początku nawiązywał do tradycji amerykańskiego, surowego rocka (The Stogges i The Velvet Underground), i jednocześnie poszukiwał własnego stylu. Muzykę zespołu określano jako proto-punk albo rock garażowy, a wszystko to za sprawą nie tyle kompozycji (od zwiewnych przebojowych piosenek po improwizowane utwory instrumentalne) co sposobu ich wykonywania.

Pierwszy album Pustek wydany w marcu 2001 roku Studio Pustki (Antena Krzyku, 2001), został bardzo pochlebnie i entuzjastycznie przyjęty przez prasę muzyczną. Płytę okrzyknięto wydarzeniem na polskiej scenie muzyki alternatywnej (m.in. debiut roku wg. Machiny). Oto fragment recenzji Tomka Lady ("Życie Warszawy"): "Intelektualna rewolucja. Nowy krażek grupy Pustki: (...) Pustki i Ścianka, to obok Kobiet, Voo Voo i Myslovitz najciekawsze obecnie polskie zespoły rockowe. Mimo, ze media ich nie zauważają, na koncertach są tłumy, a atmosfera przypomina te, jaką Antonioni uchwycił dla potrzeb Powiększenia w czasie koncertu The Yardbirds. Szykuje się rewolucja. Dobrze, że zamiast populistów, do głosu dochodzą ludzie myślący".

Drugi album 8 Ohm (Polskie Radio, 2004) przyniósł nieoczekiwany zwrot w stronę avant – i post–rocka oraz manifest artystyczny „muzyki ściany wschodniej”. Świetne recenzje, wyraźny styl i rozbudowanie instrumentarium sprawiły, że „muzyka ściany
wschodniej” już dziś doczekała się naśladowców.

Po wydaniu tej płyty rozpoczęła się przygoda Pustek z filmem i teatrem. Powstała ścieżka dźwiękowa do niemego filmu Aelita, którą zespół do dziś wykonuje na żywo podczas projekcji. Do zespołu zgłosił się też reżyser Przemysław Wojcieszek, z którym Pustki współpracują niemalże na stałe. Trzecia, wydana w 2006 roku płyta Do Mi No to jak dotąd największe osiągnięcie Pustek. Przeboje Tchu mi brak, Telefon do przyjaciela czy Słabość chwilowa szturmem zdobywały playlisty i listy przebojów. Dzięki temu albumowi Pustki zyskały status jednego z najlepszych w Polsce zespołów “inteligentnego rocka”.

Obecnie zespół przygotowuje się do wydania DVD, na którym muzyka Pustek zilustruje film Aelita (ZSRR, 1924, reż. Jakow Protazanow). 

Obecny skład zespołu:

Barbara Wrońska – śpiew, klawisze
Grzegorz Śluz – perkusja
Radek Łukasiewicz – gitara, śpiew
Szymon Tarkowski – gitara basowa

Oprócz nagrywania płyt i nieustannego koncertowania Pustki skomponowały muzykę do filmów:

Doskonałe popołudnie reż. P. Wojcieszek

Aelita reż. Jakow Protazanow (ZSRR, 1924)

Marco P. i złodzieje rowerów reż. Bodo Kox

Nie panikuj reż. Bodo Kox

In Thought, Mind and Deed reż Rossana Rizzo, (prod. Cyprian Films, Nowy Jork)

oraz spektakli:

- Cokolwiek się zdarzy, kocham cię reż. P. Wojcieszek

- Osobisty Jezus reż. P. Wojcieszek

- Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku tekst: Dorota Masłowska, reż. P.
Wojcieszek

- Predicatorum Gedanensis, reż. Andrzej Gołębnik, widowisko opowiadające historię Gdańska

Pustki mają na swoim koncie:

- 3 albumy: Studio Pustki (Antena Krzyku, kwiecień 2001, debiut roku wg Machiny), 8 Ohm (Polskie Radio, maj 2004), Do Mi No (Polskie Radio, marzec 2006). Single z albumu przez kilkanaście tygodni utrzymywały się na Liście Trójki, w radiu BIS itp., a Telefon do Przyjaciela wygrał plebiscyt na singiel 2005 w Programie Alternatywnym A. Szydłowskiej, natomiast zespół w ramach trasy Do Mi No wystąpił kilkakrotnie w Radiu, m.in. zagrał kolejny koncert w studiu im. A. Osieckiej oraz sesję akustyczną w programie Piotra Stelmacha Offensywa.

- EP Nic do Powiedzenia (Polskie Radio, jesień 2006), zawierający pierwszy film dokumentalny o zespole pt. Próba sił, reż. Krzysztof Landsberg

- utwory na wielu kompilacjach m.in. Kuba Wojewódzki Music Show, Trójkowy Ekspress 5, Tribute to Kryzys, Warszawa: ścieżka dźwiękowa, Tribute to Partia, Broniewski, WUJek, kompilacje załączone do pisma "Lampa i Iskra Boża", "PLay Music" (wydawnictwo niemieckojęzyczne wydane w ramach roku polsko-niemieckiego), Rock z Radiem. Węgorzewo 2006, Elektro Pop Klub 2005 (składanka wydana w ramach roku polsko-niemieckiego)

- ok. 200 koncertów w kraju i za granicą: 3 występy w studiu im. Agnieszki Osieckiej w radiowej Trójce (maj 2001, maj 2004, czerwiec 2006), trasa po salach koncetowych większości oddziałów regionalnych Polskiego Radia (m.in: Radio Białystok, Radio
Pomorza i Kujaw, Radio Dla Ciebie, Radio Koszalin itd.), w ramach Sezonu Polskiego we Francji Nova Polska, Roku polsko-niemieckiego, w Anglii, na wielu festiwalach (m.in. festiwal Flugery na Ukrainie na 750-lecie Lwowa), trasa koncertowa z legendarnym No Means No w czerwcu 2004 (Kanadyjczycy kupili płytę Studio Pustki podczas poprzedniej wizyty w Polsce)

- występy na głównych festiwalach letnich w Polsce (Heineken Open'er 2006, Off Festiwal 2006, Union of Rock w Węgorzewie)

- ścieżkę dźwiękową do filmu s-f Aelita (reż. Jakow Protazanow, ZSRR, 1924) i trasę koncertową z tym filmem po kinach studyjnych i ważniejszych festiwalach filmowych, zarówno w Polsce (m.in. Wisłostrada, Felliniada, Etiuda, Kino Lato, Festiwal Filmowy w Gdyni itd.), jak i zagranicą (Altonale, Hamburg)

- piosenkę Kalambury nagraną z Muńkiem Staszczykiem z T.Love – współpraca w ramach projektu Broniewski

- ilustację muzyczną do powieści P. Huelle Ostatnia Wieczerza, czytanej w radiowej Trójce w Magazynie Bardzo Kulturalnym Barbary Marciniak 

Bieżące nformacjie o zespole na stronach:

http://innovaconcerts.pl/innova/index.php/artysci/pustki/

www.pustki.pl

www.myspace.com/pustkimusic

Zdjęcie: Filip Zawada


blog comments powered by Disqus