Behemoth

foto zespołu

Minęło już kilkanaście lat odkąd Nergal, założyciel i do dnia dzisiejszego niekwestionowany lider pomorskiej Bestii, znanej później światu jako BEHEMOTH, powołał do życia swój zespół. Zaczynali jako tercet, co było optymalnym składem, biorąc pod uwagę ich ówczesnych, największych idoli (m.in. VENOM, HELLHAMMER). Podziemna egzystencja amatorskiego składu rozpoczęła się na dobre od wypuszczenia na świat kilku niskonakładowych kaset demo - odpowiednio Endless Damnation (reh.) oraz The Return Of The Northern Moon, która ukazała się oficjalnie nakładem raczkującej jeszcze wówczas, Pagan Records. Znacznie większy odzew towarzyszył jednak kolejnej taśmie, zatytułowanej From The Pagan Vastlands (1993). Materiał ten spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem wśród blackmetalowych lunatyków i zaowocował oficjalnym wydaniem poprzez Pagan i nieco później w formacie CD, dzięki staraniom amerykańskiej Wild Rags.

Odzew na nagrania BEHEMOTH stawał się coraz silniejszy, a i koniunktura sprzyjająca w tamtym okresie pojawiającym się jak grzyby po deszczu "hordom" blackmetalowym, sprawiła, że włoska Entropy Rec. postanowiła wydać pod swoją banderą debiutancki mini album polskiej grupy, opatrzony tytułem And The Forests Dream Eternally (1994). BEHEMOTH do niedawna chętnie grywał na koncertach, pochodzący z tego materiału utwór Pure Evil & Hate, będący swoistym hołdem dla zespołów, które położyły podwaliny pod diabelski black/death metal. W międzyczasie, gotowy był już materiał na pełny album, który miał okazać się zwieńczeniem pierwszego, inspirowanego głównie pogańskimi wierzeniami, okresu działalności BEHEMOTH. Sventevith (Storming Near The Baltic) - (1995) bo o nim mowa, spotkał się z bardzo przychylnymi reakcjami nie tylko blackmetalowych purystów. Nergal i Baal stworzyli niezwykle sugestywny krążek, który odbił się niemałym echem nie tylko w kraju pochodzenia jego twórców.

Dość nadmienić, że wkrótce potem lider BEHEMOTH podpisał kontrakt z niemiecką Solistitium Rec., na wydanie dwóch kolejnych krążków. Pierwszym owocem umowy był album Grom (w Polsce dzięki Atratus Music) To bez wątpienia najbardziej kontrowersyjne dzieło zespołu. Skład uzupełnił wówczas Les (gitarzysta DAMNATION, obecnie HELL-BORN), ale sama muzyka oscylowała wokół brzmień osadzonych z jednej strony w surowym black/thrash metalu, a z drugiej w dźwiękach bliskich nawet folku. Po raz pierwszy i do tej pory ostatni, BEHEMOTH zdecydował się na użycie kobiecych wokali, akustycznych gitar, czy też tekstów pisanych w języku polskim. Po wydaniu tej płyty, BEHEMOTH stracił też dziewictwo, próbując swych sił na scenicznych deskach. Pierwsze dwa koncerty miały miejsce w Białymstoku i Warszawie, szybko jednak przyszły propozycje dotyczące wyjazdu na zachód Europy.

Rok 1998 przyniósł trzeci album - Pandemonic Incantations. Był to swoisty przełom w historii grupy, wiążący się z rekrutacją nowych członków (na tej właśnie płycie zadebiutował perkusyjny dynamit, w osobie Inferno), ale co ważniejsze BEHEMOTH raz na zawsze pozbył się "łaty" black/pagan metalowego zespołu i zyskał szacunek fanów, których do tamtej pory zrażał ideologiczny ferment wokół Nergala & Co. Pandemonic..., jest swego rodzaju cezurą czasową. Po ukazaniu się tego albumu, nic już nie było dla BEHEMOTH takie samo. W celu wypełnienia zobowiązań kontraktowych z Solistitium ukazał się mini album Bewitching The Pomerania, który dziś jest już kolekcjonerskim rarytasem. Intensywność działań promocyjnych, a także krótkotrwały rozłam w szeregach (odejście, a następnie powrót do składu Inferno) nie przeszkodziła w nagraniu kolejnej płyty, opatrzonej sugestywnym tytułem Satanica (1999).

To już był naprawdę spektakularny sukces, mierzony w kilkunastu tysiącach sprzedanych egzemplarzy, podpisaniu nowego kontraktu z włoską Avantgarde Music oraz umową licencyjną na Stany Zjednoczone, oraz dwoma wyczerpującymi trasami, które zespół zagrał u boku m.in. DEICIDE, ROTTING CHRIST, ANCIENT RITES, a następnie jako support act SATYRICON. Od tamtego czasu kariera zespołu zaczęła przypominać zasadę działania perpetuum mobile, (co raz puszczone w ruch...). BEHEMOTH doskonalił każdy aspekt swojego brzmienia, nie zapominając także o coraz bardziej wyrafinowanym wizerunku i imponującej produkcji kolejnych płyt.

Thelema.6 miała być właśnie tym dziełem, po którego wydaniu, na BEHEMOTH zwróci uwagę cały metalowy świat. Tak też w istocie się stało. Porażająca brutalność, furia, intensywność, zrównoważona niemal wirtuozerską techniką i odświeżającym feelingiem, który w ramach zatęchłej nieco blackmetalowej formuły, proponowała wówczas trójmiejska formacja, przesądziły o wielkim sukcesie krążka. Wyrafinowane, metafizyczne teksty, bardzo odbiegające od panującej wokół sztampy, były dziełem Nergala i najbardziej znanego polskiego okultysty-erudyty Krzysztofa Azarewicza. Thelema.6 spotkała się z w pełni zasłużonym, niezwykle entuzjastycznym odbiorem.

Album ukazał się jako licencja w USA (za pośrednictwem Olympic Rec.) i po raz pierwszy za wschodnią granicą Polski. W Rosji wydawcą stała się Irond Prod. BEHEMOTH podpisał także umowę z brazylijską Moira Rec. Nowe utwory po raz pierwszy zostały zaprezentowane na żywo podczas spektakularnej, festiwalowej trasy X-MASS FESTIVALS w grudniu 2000 r u boku m.in. MORBID ANGEL, THE CROWN, DYING FETUS i innych. Początek 2001 grupa spędziła na wspaniale przyjętych koncertach w Rosji, Łotwie i na Białorusi. Należy dodać, że w międzyczasie, zespół został zasilony przez bardzo utalentowanych muzyków, w osobach Havoka (gitara) i znanego z DEVILYN i DIES IRAE - Novego (bas).

Idąc niejako siłą rozpędu, BEHEMOTH wcale nie zamierzał się oszczędzać, zapisując w swoich annałach rok 2001, jako bodajże najbardziej intensywny w dotychczasowej historii. Zespół pojawił się na wielu prestiżowych festiwalach, m.in.: Wacken Open Air, With Full Force, Inferno Festiwal, Mystic Festiwal, Mind Over Master. Jesienią tego samego roku, ekipa dowodzona przez niestrudzonego w bojach Nergala, zagrała swój pierwszy europejski tour jako headliner, wraz z norweskimi formacjami CARPATHIAN FOREST i KHOLD. W listopadzie 2001 miała miejsce niezwykle udana, pierwsza, objazdowa edycja festiwalu Thrash'Em All, na której BEHEMOTH siał zniszczenie obok tak uznanych marek, jak m.in. KRISIUN, czy VADER. Ten niezwykle wyczerpujący rok zakończył się serią koncertów z czeskim HYPNOS oraz dwoma występami w ramach kolejnego X-MASS FESTS. W 2002 Nergal skoncentrował się na komponowaniu materiału na szósty już album swojego zespołu. Korzystając z okazji oderwania się od pracy, zespół zdecydował się na kolejny tour u wschodnich sąsiadów Polski i egzotyczny wypad do Meksyku, gdzie wystąpił obok THE HAUNTED i WITCHERY. Jako prezent dla najwierniejszych fanów ukazał się mini album Antichristian Phenomenon.

Latem 2002 roku BEHEMOTH po raz kolejny zdecydował się nagrywać ze swoim dobrze już sprawdzonym inżynierem dźwięku, technicznym i zarazem przyjacielem Arkiem Malczewskim w lubelskim Hendrix Studio. Budżet na nagranie Zos Kia Cultus (Here and Beyond) był prawdopodobnie jednym z największych w historii polskiej muzyki metalowej. Sama sesja nagraniowa pochłonęła rekordowy czas 700 godzin (blisko 2 miesiące!). Końcowy rezultat był jednak tego wart. Album zamknął usta oponentom twierdzącym, że BEHEMOTH nie ma żadnych szans zdyskontowania swojego poprzedniego wydawnictwa. Tym razem zespół zabrzmiał po prostu apokaliptycznie!

Pewnym novum stało się bardziej śmiałe niż dotychczas zastosowanie wolnych, miażdżących temp, ale krzywdzącym uproszczeniem byłoby stwierdzenie, że było to jedyne urozmaicenie faktury brzmieniowej nowej płyty BEHEMOTH, ponieważ, Zos Kia Cultus stała się kolejnym kamieniem milowym w rozwijającej się lawinowo karierze kwartetu. Zaraz po premierze płyty, zespół ruszył w obejmujące 36 dat tournee po Starym Kontynencie. Pierwsza część trasy to koncerty z DESTROYER 666 i DIABOLIC, w swojej ojczyźnie grupa paliła i burzyła kolejne lokale u boku DARKANE, FRONTSIDE i CRIONICS. Konsekwencją świetnego przyjęcia Zos Kia Cultus były także wyjazdy do miejsc, w których BEHEMOTH jeszcze nie miał się dotąd okazji pokazać: na południu Europy (Włochy, Hiszpania, Portugalia), ale także w Wielkiej Brytanii i Norwegii (trasa po największych ośrodkach miejskich, m.in. Oslo, Bergen, Stavanger).

11 marca 2003 Zos Kia Cultus ukazała się dzięki Century Media w USA. Niemal w tym samym czasie, BEHEMOTH po raz pierwszy wylądował na kontynencie amerykańskim, co od jakiegoś czasu było największym marzeniem Nergala.

Trasa została zainaugurowana 9 marca koncertem w ramach New Jersey's Metalfest i była kontynuowana szeregiem występów wraz z DEICIDE, AMON AMARTH i REVENGE.

Podczas tych koncertów, zespół został zaproszony przez samego Glenna Danziga do udziału w festiwalowym tour BLACKEST OF THE BLACK FESTIVALS. BEHEMOTH miał zaszczyt otwierać koncerty tak uznanych gwiazd jak OPETH, NILE, SUPERJOINT RITUAL i oczywiście DANZIG. Pod koniec 2003 roku nasi bohaterowie po raz drugi zjeździli wzdłuż i wszerz Stany Zjednoczone, tym razem w deathmetalowej kompanii SIX FEET UNDER i SKINLESS.

W tym samym czasie nastąpiły trzy istotne wydarzenia w zespołowej biografii. Po pierwsze, na sklepowych półkach ukazał się mini album Conjuration, po drugie grupa podpisała nowy (obejmujący terytorium Europy) kontrakt z Regain Rec. (m.in. DANZIG, MARDUK, DARK FUNERAL, DEFLESHED, FRONTSIDE...), a po trzecie i chyba najważniejsze, z BEHEMOTH pożegnali się Havok i Novy. Obaj zdecydowali się spożytkować energię twórczą w swoich własnych zespołach. Zastępcą drugiego z wymienionych Orion. W tym składzie, poszerzonym wkrótce o nowego gitarzystę - Setha, BEHEMOTH przystąpi do nagrywania swojego siódmego albumu, opatrzonego tytułem Demigod.

Premiera miała miejsce na początku października 2004 roku, a przyjęcie płyty przeszło oczekiwania wszystkich. Zespół zdobył dużą popularność w Stanach Zjednoczonych (sprzedał tam ponad 35000 egzemplarzy płyty Demigod) oraz uznanie dziennikarzy i fanów na całym świecie. W ramach promocji ostatniej płyty zespół zagrał ponad 220 koncertów. Od listopada 2004 roku Behemoth odbył 3 spektakularne trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych, był oklaskiwany w Ameryce Południowej, Rosji, Turcji, Kanadzie, odwiedził Gwatemalę, i Australię, gdzie zagrał tournee jako headliner. Klasę i sukcesy Behemoth niejednokrotnie podkreślały światowe media muzyczne (publikacje w magazynach "Revolver", "Terrorizer") jak również największe gazety w Stanach Zjednoczonych ("L.A. Weekly"). Na popularność Behemoth nie pozostały obojętne najpopularniejsze stacje muzyczne na świecie (MTV, Fuse TV), które regularnie emitują videoklipy Behemoth oraz informują o osiągnięciach Behemoth.

Ich ósmy album The Apostasy został wydany 2 lipca 2007 r. Aby promować ten krążek,  w lipcu i sierpniu 2007 roku Behemoth zagrał na kilkunastu koncertach z cyklu OZZFEST odbywających się w Stanach Zjednoczonych.

Jest to również pierwszy wykonawca w historii polskiej muzyki rozrywkowej którego wydawnictwo w 2007 roku znalazło się na liście sprzedaży Billboard, notowane w pierwszym tygodniu sprzedaży na miejscu 149. Behemoth doczekał sie również publikacji w amerykańskim czasopiśmie "New York Times" oraz "Revolver".

Cytując życiową maksymę Nergala : "Odpoczynek nie jest dla zwycięzców", możemy spodziewać się po BEHEMOTH jeszcze wiele "najgorszego"...

[behemoth.pl / tłum. Łukasz Dunaj]

Ważniejsza dyskografia:

From The Pagan Vastlands (1993)
And The Forests Dream Eternally EP (1994)
Sventevith (Storming Near Baltic) (1995)
Grom (styczeń 1996)
Bewitching the Pomerania EP (1997)
Pandemonic Incantations (2.03.1998)
Satanica (25.10.1999)
Thelema. 6 (27.11.2000)
Antichristian Phenomenon EP (2001)
Zos Kia Cultus (Here and Beyond) (28.10.2002)
Conjuration EP (14.09.2003)
Crush.Fukk.Create DVD (6.09.2004)
Demigod (25.10.2004)
Slaves Shall Serve EP (20.10.2005)
Demonica (10.07.2006, kompilacja)
The Apostasy (2.07.2007)

Obecny skład zespołu [edytuj]

Adam "Nergal" Darski – śpiew, gitara elektryczna/basowa/akustyczna (1991 –)
Zbigniew "Inferno" Promiński – perkusja (1997 –)
Tomasz "Orion" Wróblewski – gitara basowa (2003 –)
Patryk Dominik "Seth" Sztyber – sesyjnie oraz podczas koncertów gitara elektryczna/akustyczna (2004 –)

Byli członkowie zespołu:

Mateusz Maurycy "Havoc" Śmierzchalski – gitara elektryczna (1999 – 2004)
Marcin "Novy" Nowak – sesyjnie oraz podczas koncertów gitara basowa (2000 – 2003)
Leszek "Les Chaos" Dziegielewski – gitara basowa/elektryczna (1996, 1998 – 1999)
Adam "Baal Ravenlock" Maruszko – perkusja (1991 – 1996)
Rafał "Frost" Brauer – gitara basowa (1993 – 1994)
Adam "Desecrator" Malinowski – gitara basowa (1992)
Mefisto – gitara basowa (1998 – 1999)
Baeon von Orcus – gitara basowa (1992)

Materiały powiązane:


blog comments powered by Disqus